Esminiai patarimai, kaip pirkti meno kūrinius internetu

Sandra Klimovič

XXI a. galima būtų pavadinti skaitmeninimo amžiumi. Kuo toliau, tuo daugiau gyvenimo sričių persikelia į virtualųjį pasaulį – ne išimtis ir meno sfera. Visame pasaulyje muziejai viešina meno kolekcijas internetiniuose puslapiuose, o mobiliųjų programėlių pagalba galima virtualiai lankytis galerijose ir net dalyvauti aukcionuose.

Louise Arén, lyderiaujančio skandinavų aukciono ,,Bukowskis“ direktorė, 2020 liepos mėn. interviu Artnet paminėjo, kad karantino metu, nuo kovo mėnesio, meno dirbinių pardavimo internetu skaičiai žymiai išaugo, kaip ir kainos. Aukcionas didžiuojasi, kad įdiegus e-komerciją, birželio mėnesį sulaukė rekordinio 2 milijonų lankytojų skaičiaus[1]. Net karantino metu menas sugebėjo išsaugoti savo aktualumą ir paklausą, žinoma, su e-komercijos pagalba.

Remiantis Hiscox online art trade report 2019 statistika, nuo 2013 metų internetu parduodamų meno kūrinių pajamos kyla kasmet ir 2018 m. jos siekė 4.64 milijardus dolerių. Prognozuojama, kad internetu parduodamų meno kūrinių skaičius didės kas 15 procentų per metus ir 2024 metais sieks 9.32 milijardus dolerių. Atsižvelgiant į populiarėjantį meno kūrinių pirkimą internetu ir didėjančią pasiūlą, svarbu žinoti, kaip sėkmingai pirkti ir nenusivilti.

Remiantis artisera.com ir artzolo.com patarimais, svarbiausi kriterijai perkant meno kūrinius internetinėje erdvėje:

1. Patikrinkite tiekėjo patikimumą

Vienas sudėtingiausių pirkimo internetu aspektų yra pasitikėti tiekėju, kai nesi jo matęs ar galerija, kai nesi joje buvęs. Patikimumas gali būti užtikrintas perkant iš paties menininko internetinės parduotuvės arba žinomos galerijos, muziejaus, kurie turi gerą reputaciją. Jeigu perkate iš tiekėjo pirmą kartą ir nežinote, ko tikėtis, tuomet svarbu susipažinti su tiekėjo tinklapiu, perskaityti kitų pirkėjų atsiliepimus. Atkreipkite dėmesį, kokie siūlomi mokėjimo būdai ir per kokius tarpininkus (paypal, kreditinės kortelės). Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į spynelės ženklą naršyklėje, šalia URL adreso – jis turi rodyti, kad portalas yra saugus. Nepamirškite patikrinti tiekėjo matomumo įvairiose medijose – kaip kad „Instagram“, „Facebook“, „Pinterest“, „Twitter“, „LinkedIn“ ar „YouTube“.

2. Užduokite kuo daugiau klausimų

Antra priežastis, kodėl pirkti meno kūrinius internetu sudėtinga – negalite pamatyti jų gyvai, įvertinti kokybės ir tikrumo, todėl svarbu kuo daugiau klausinėti. Patikimas tiekėjas turės klientų aptarnavimo komanda, kuri atsakys į kiekvieną jūsų užklausą. Būtinai palyginkite tiekėjo puslapyje pateiktas nuotraukas su kitų šaltinių nuotraukomis. Galite paprašyti tiekėjo atsiųsti meno kūrinio nuotraukas iš arti arba nufilmuotą meno kūrinio video medžiagą. Jei meno kūrinį perkate papuošti interjerą – galite paprašyti parengti meno kūrinio jūsų planuojamos erdvės interjere vizualizaciją. Klausinėkite visko, kas Jums yra neaišku. Tokiu būdu užmegsite santykį su tiekėju ir galėsite įvertinti jo žinių bei profesionalumo lygį.

3. Patikrinkite meno kūrinio tikrumą

Pasidomėkite, ar Jūsų perkamas meno kūrinys turi autentiškumo sertifikatą. Įprastai autentiškumą įrodo menininko parašas ir galerijos autentiškumo deklaracija. Jeigu perkamas meno kūrinys buvo sukurtas jau mirusio menininko arba tai žinomas kūrinys – svarbu patikrinti savininkų istoriją (provenienciją). Taip pat galite samdytis specialistą, kuris atliks nepriklausomą kūrinio vertinimą.

4. Garantuoto pardavimo įsipareigojimas

Atidžiai perskaitykite pirkimo ir grąžinimo taisykles. Išsiaiškinkite, ar tiekėjas suteikia galimybę grąžinti meno kūrinį per tam tikrą laiko tarpą ir kokiomis sąlygomis.Pasidomėkite, kokiomis priemonėmis bus užtikrintas saugus meno kūrinio gabenimas, kokios taikomos draudimo sąlygos, ką daryti, jeigu meno kūrinys atkeliaus pažeistas.

Turint omenyje šiuos paprastus patarimus galima po truputį pradėti jaukintis meno kūrinių pirkimą internetu, nuo smulkesnių kūrinių iki stambesnių. Svarbiausia yra pradėti, nes kas gali būti geriau nei rinktis pirkinius iš savo namų komforto, neskubant ir nejaučiant spaudimo, kai internetinėje erdvėje atsiveria viso pasaulio meno rinka.


[1] Artnet Gallery Network (9 July 2020). Prieiga per internetą https://news.artnet.com/partner-content/louise-aren-bukowskis-digital-transformation?utm_content=from_www.artnet.com&utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=US%20News%20Afternoon%204:30%20p.m.%20for%207/10/20&utm_term=US%20Daily%20Newsletter%20%5BAFTERNOON%5D

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *